I denne artikel
-
- Vacaciones eDreams S.L.'s rolle som online rejsebureau
- Parter i transaktionen
- Relevante tjenester
- spanske faktureringsregler
-
Opodo fakturerer sine kunder på grundlag af de spanske faktureringsregler under den juridiske enhed Vacaciones eDreams S.L.
I betragtning af kompleksiteten af de faktureringsregler, der gælder for online rejsebureauer, omhandler denne artikel den faktureringspolitik, der er vedtaget af Vacaciones eDreams S.L., som er baseret på følgende aspekter:
- Vacaciones eDreams S.L.'s rolle i transaktionen.
- Parter involveret i transaktionen.
- Identifikation af tjenesterne til momsformål samt af leverandør og kunde for hver af tjenesterne.
- spanske faktureringsregler.
1. Vacaciones eDreams S.L.'s rolle som online rejsebureau
Opodo er et online rejsebureau, der beskæftiger sig med levering af formidlingstjenester som offentlig agent for leverandører af rejseudbydere og/eller kunden.
Det betyder, at Opodo forbinder leverandører af rejsetjenester (f.eks. flyselskaber, hoteller, biludlejningsfirmaer osv.) med kunder med henblik på at købe rejseydelser fra de leverandører.
En kunde, der booker en rejsetjeneste hos Opodo, indgår to separate aftaler:
- En leveringsaftale mellem kunden og leverandøren af rejsetjenesten, og
- En formidlingstjenesteaftale mellem kunden og Opodo.
Rollen for Opodo som offentlig agent er klart defineret i vilkårene og betingelserne på deres websteder.
2. Parter i transaktionen
Parterne involveret i transaktionen er:
- Leverandører af rejsetjenesterne (f.eks. flyselskaber, hoteller, biludlejningsfirmaer osv.).
- Online rejsebureauet (f.eks. Opodo)
- Kunder. En kunde kan enten være en privatperson (Virksomhed til forbruger (Business to Consumer, "B2C")) eller en erhvervsdrivende, der har et momsnummer (Virksomhed til virksomhed (Busines to Busines, "B2B").
3. Relevante tjenester
En kunde, der foretager en booking af en rejsetjeneste gennem Opodo, modtager to separate tjenester fra to forskellige leverandører:
- Rejsetjenesten leveret af rejseleverandøren.
- Formidlingstjenesten leveret af Opodo.
4. spanske faktureringsregler
Opodo er underlagt spanske faktureringsregler, der kan opsummeres som følger:
- a) Udstedelsen af en faktura er kun obligatorisk til B2B-kunder, der anmoder om en faktura, og som har angivet deres momsnummer til rejsebureauet. Imidlertid har Opodo frivilligt besluttet også at udstede fakturaer til sine B2C-kunder.
- b) Som en generel regel må en leverandør kun fakturere de tjenester, som de rent faktisk har leveret. Tjenester leveret af andre leverandører må kun faktureres af disse leverandører. Derfor fakturerer Opodo kun sine formidlingstjenester. Hvis en kunde ønsker at modtage en faktura for rejsetjenesten, skal han anmode rejseleverandøren om det.
- c) Kun til informative formål viser Vacaciones eDreams S.L. i sin faktura den samlede pris for rejsetjenesten (inklusive moms). Disse oplysninger er ikke en del af den formelle faktura.
- d) Der er en undtagelse i henhold til de spanske faktureringsregler, der tillader et online rejsebureau, f.eks. Opodo, at fakturere visse specifikke rejseydelser under følgende betingelser:
- Kunden er en B2B-kunde, som har angivet sit momsnummer til rejsebureauet under købsprocessen.
- Rejsetjenesten vedrører en flyrejse, der er leveret via IATA-BSP-systemet.