I denne artikel
-
- De bedste tip til at beskytte dig selv, når du booker en ferie online
- Phishing
- Vishing
- Falsk websted
-
Hos Opodo tager vi vores kunders sikkerhed meget alvorligt. Vi arbejder hårdt på at holde alle vores kunder sikre online, og vi gennemgår løbende vores databeskyttelsesprotokoller.
Vi opfordrer alle, der har brug for hjælp, eller som er bekymrede for deres sikkerhed, til at kontakte vores kundeserviceteam.
De bedste tip til at beskytte dig selv, når du booker en ferie online
- Husk, at vi aldrig vil kontakte dig for at bede om din adgangskode eller dine loginoplysninger. Hvis du modtager nogen anmodninger om disse oplysninger, skal du rapportere det til os så hurtigt som muligt.
- Adgangskodetip:
- Brug en lang adgangskode
- Skift din adgangskode jævnligt
- Brug tal, symboler og store bogstaver
- Sørg for, at din adgangskode ikke er nem at gætte – brug ikke dit navn eller din fødselsdag
- Vær på vagt, og pas på almindelige svindel. Gør dig bekendt med nogle af de mest almindelige typer af bedrageri, herunder:
1. Phishing
Phishing refererer til den proces, hvor kriminelle sender falske e-mails, som ofte ser ud som om, de er sendt af en legitim organisation, for at narre kunderne til at udlevere fortrolige oplysninger.
Sådan fungerer phishing:
- Du modtager, hvad der ligner en ægte e-mail fra en velrenommeret person eller virksomhed
- I e-mailen bliver du bedt om at klikke på et link for at få yderligere oplysninger
- Du bliver bedt om at downloade en fil eller noget software, som resulterer i, at dine personlige oplysninger bliver kompromitteret
Sådan undgår du phishing:
- Giv aldrig dine personlige oplysninger som svar på en uopfordret anmodning
- Klik aldrig på linket i en e-mail, hvis du mener det kan være bedragerisk
2. Vishing
Kriminelle, der bruger processen med vishing, stjæler fortrolige oplysninger ved at kontakte forbrugerne på telefonen, og udgive sig for at være en legitim organisation.
Sådan fungerer vishing:
- Du modtager et uventet telefonopkald om en situation, der involverer et køb, en refusion eller et betalingskort
- Du vil derefter blive bedt om at give personlige oplysninger
Sådan undgår du vishing
- Giv aldrig personlige oplysninger til nogen, der kontakter dig på telefonen
- Vær opmærksom på, at nummervisning kan bruges til at vildlede dig om, hvem der ringer
3. Falsk websted
Er et angreb på et websted, der ændrer udseendet af webstedet eller en webside. Svindlere vil reklamere for varer eller ydelser, der ikke findes, eller som ikke er deres til at sælge - eller de vil forsøge at efterligne eksisterende websteder for at se ægte ud.
Sådan fungerer et falsk websted:
- Svindlere opretter et falsk websted, der ser ægte ud
- Svindlere vil overtale dig til at sende betalingen, men de varer du har betalt for, kommer aldrig frem
Sådan undgår du det:
- Brug velkendte søgemaskiner for at sikre, at indkøbswebsteder er legitime. Følg aldrig et link i en uventet e-mail.
- Køb aldrig noget fra et websted, der ikke har "https" i starten af webadressen - og se også efter ikonet med en låst hængelås. Det indikerer, at hjemmesiden er sikker.
- Før du køber online, skal du undersøge sælgeren for at kontrollere, at de er ægte, og undgå dem med dårlige vurderinger. Google tilbyder en tjeneste til at kontrollere webadressesikkerhedsvurdering. Du kan finde den på: https://transparencyreport.google.com/safe-browsing/search
- Kontakt os, hvis du finder et mistænkeligt websted, der prøver at efterligne os.