I denne artikel
-
-
Typen af billetpris
-
Hvis du afbestiller
-
Frivilligt eller ufrivilligt
-
Det kan være muligt at få refunderet ubenyttede billetter, men det afhænger af mange forskellige faktorer.
1) Typen af billetpris
De fleste billige billetter kan ikke refunderes, især hos lavprisflyselskaber. Vi kan dog tjekke dette for dig, sommetider automatisk online. Gå til Håndter min booking for at få mere info.
2) Hvis du afbestiller
Normalt tillader flyselskabet ingen refusion, hvis du ikke afbestiller dine flyrejser før den udgående flyrejse. Hvis du ikke afbestiller før afrejsen, og du ikke møder op til flyrejsen, betragter flyselskabet det som "No show" (intet fremmøde). I så fald er det usandsynligt, at flyselskabet vil autorisere en refusion, og flyselskabet vil sikkert afbestille dit hjemrejsefly automatisk. Hvis du ved, at du ikke kan nå dit fly, skal du kontakte flyselskabet hurtigst muligt for at forhøre dig om mulige alternative arrangementer og bede dem om at beholde dit hjemrejsefly.
3) Frivilligt eller ufrivilligt
Hvis du ønsker at afbestille, vil din refusion være underlagt billetprisbetingelserne. Billetprisbetingelserne gælder for hvert enkelt flyselskab og kan variere fra flyselskab til flyselskab og alt efter den pris, du har betalt for den konkrete flyrejse. Generelt set jo lavere pris, jo højere afbestillingsgebyr, og kan som nævnt tidligere ofte ikke refunderes.
Hvis flyselskabet aflyser din flyrejse, bør flyselskabet enten tilbyde en alternativ flyrejse eller en fuld tilbagebetaling. Hvis aflysningen sker, mens du er i lufthavnen, kan du være berettiget til kompensation fra flyselskabet, så du bør henvende dig til flyselskabets skranke, især i Europa, hvor flyrejser er dækket af EU-kompensation for flyforsinkelser og -aflysninger (EU-forordning 261/2004). Flyselskaber tager for øjeblikket 3 til 6 måneder om at svare, på trods af at flyselskaber i henhold til EU-regulativ EC261/2004 er forpligtet til at foretage refunderinger indenfor 7 dage.
Hvis din flyrejse aflyses, fordi flyselskabet er gået konkurs, vil procedurerne afhænge af flyselskabets type og det land, hvor flyselskabet har sin base. I disse tilfælde vil vi kontakte dig hurtigst muligt for at fortælle, hvad der kan gøres, men normalt vil der være en lang juridisk proces, hvilket ofte vil indebære lang ventetid på refusion og kan endda medføre ingen refusion. Du bør kontakte dit forsikringsselskab eller din kortudsteder for at høre, om de tilbyder dækning.